פוסט 2: רשמים מוובינר בנושא טיפול מקוון אדם

רשמים מוובינר בנושא "טיפול מקוון אדם" 

משרד הרווחה קיים וובינר "טיפול מקוון אדם" . היה וובינר מלמד ומעשיר ששם את הניסיון וידע שצברנו גם במרכז דקל תחת קטגוריות ומחשבות סדורות.

עלו שאלות מעניינות למחשבה ולדיון בהמשך, ונראה כי טיפול מקוון תלוי אדם, מגבלה ומטפל.

בעקבות הקורונה גדלו המענים המקוונים עקב החשיבות של רצף טיפולי ואנו במרכז דקל שמנו לנו כמטרה לספק מענה מקוון לכל אדם באשר הוא. שמחנו לשתף שבמרכז דקל החל מהסגר הראשון הייתה התארגנות מהירה לספק מענה לכל האנשים אותם אנו מלווים. שמשרד הרווחה סגר את הפעילויות החברתיות, המרכז בחר להמשיך ולספק את שירותיו באופן מקוון. הקבוצות החברתיות המשיכו כסדרן בזום ובני המשפחה התגייסו לתמוך ולתווך לאדם עם המוגבלות בעיקר בתפקודים הנמוכים. המרכז מצידו עשה פגישות הדרכה מקצועיות להורים ונתן כלים לליווי. תמך בהתארגנות טכנולוגית ווידא עם כל משפחה שאכן קיים הציוד הנדרש. זו היתה תקופה מרגשת בה כולנו פעלנו בשותפות על מנת להמשיך את הרצף הטיפולי. 

בתוכניות הקידום הביתיות, פגישות ליווי עם האנשים, הדרכות הורים וישיבות צוות עברו לזום. למדנו לבשל ביחד בזום, ליצור אומנות בזום, לדבר שיחות עומק בזום ועוד. שיכללנו את המיומנויות המקצועיות שלנו לטיפול וליווי מרחוק והאנשים אותם אנחנו מלווים ברובם גילו ולמדו גמישות והתאימו את עצמם לקיים.

בזכות הקורונה גם פתחנו קבוצה חברתית מקוונת עליה תוכלו לקרוא אם תלחצו כאן 

גם כיום שכבר מתאפשר מפגש פרונטלי אנחנו עדיין ממשיכים לספק שירותים מקוונים בזמן בידוד. חברי הקבוצות יכולים להצטרף לפעילות הקבוצה שנפגשת פרונטלית, גם בזמן בידוד, דרך הזום, כשאיש צוות משדר את המפגש והם שותפים פעילים. אנשים עם מוגבלות נפגשים עם מדריכים והשגרה נשמרת עד כמה שאפשר.

להלן סיכום הרשמים מהוובינר שהתקיים:

חוזקות ויתרונות בשימוש במענים מקוונים:

  • לרצף טיפולי יש חשיבות משמעותית במיוחד לאנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות ותקשורתיות מכיוון שהם חווים קושי בהבנת העולם, קיימת תלות בשגרה ולכן קטיעת רצף טיפולי ושינויי שגרה עשויים להוביל לכאוס. בתקופה שבה אנו נמצאים העוגנים נעלמים ונוצרת תחושת התפרקות. זהו מצב שגורר מחשבות כאוטיות ומציאות פנימי גוברת של חוסר ודאות, חוסר שקט וחוסר שליטה. מצב זה עשוי לייצר התנהגות אלימה, הצפה של טראומות עבר, צריכה גבוהה יותר של מסכים וכתוצאה מכך התפרקות מתח וחוסר איזון, חשיפה מוגברת לסכנות ברשת. ולכן מענה מקוון שמשמר את הרצף הטיפולי יכול להיות מאוד משמעותי.
  • כבר בשנות ה-2000 נעשו מחקרים על יעילות השימוש בטיפולים מקוונים ונמצא יעילים במקרים מסוימים
  • מענים מקוונים יכולים להינתן באמצעות: זום לסוגיו, טלפון, התכתבות, הקלטות, צילומים, סרטונים משחקים שיתופיים, מיילים. ככל שמגוון האמצעים המקוונים רחב יותר נוכל לפנות למגוון רחב יותר של אוכלוסיות ולתת מענה למגוון מוגבלויות, המענה יהיה רב חושי .
  • מה מאפשר מענה מקוון? עוגן ומערכת תמיכה, שימור תהליך טיפולי שהתחיל, סיוע בארגון החיים וביצירת סדר יום, יצירת קשר אנושי –  אישי, ונטילציה, ויסות רגשי, זיהוי מה מרגיש האדם ומה הטריגר לרגש ומתן מענה בהתאם, מתן לגיטימציה לרגשות, סיוע בדרכי התמודדות – הרגעה עצמית סיוע ומתן כלים, קשרים חברתיים, זיהוי בזמן אמת של משבר מוקדי סיכון – מוגנות אישית.
  • יש אנשים שהשימוש המקוון מאפשר להם יותר, גמיש ונוח יותר ויעדיפו להמשיך לקבל מענה מקוון גם לא בקורונה – בחזרה לשגרה.
  • המענה המקוון מאפשר מעורבות גבוהה של שני ההורים בהרבה מאוד מהתהליכים, מכיוון שזה נגיש זמין וקל יותר לתאם.
  • המפגשים מתקיימים בסביבה מוכרת ובטוחה יש אנשים שזה מקל עליהם ומאפשר יותר פתיחות וביטחון.
  • סיוע מידי בזמן חרום – מענה מהיר ומיידי יותר בגלל האפשרות לנוכחות און ליין.
  • המענה המקוון מאפשר הקלטת תכנים מראש שניתן לחזור ולצפות בהם מגדיל יעילות ומאפשר הסברה חזרתית.
  • המענה המקוון פותח בפנינו מגוון אפשרויות חדשות לדוגמא, ניתן לראות את הבית והסביבה הטבעית של המטופל והאנשים הקרובים לו.  
  • מתאפשרת גמישות רבה יותר ואפשרות התאמה לאפיוני המטופל מבחינת אורך המפגשים, תדירות וזמני הפעילות. 
  • בתקופה שבה אנו חיים כשיש נתק חברתי תחושת הבדידות גדלה, המפגשים המקוונים מאפשרים הפחתה של תחושת הבדידות
  • יש אנשים שהתקשורת ברשת קלה להיות יותר יש להם פחות גירויים ויותר קל להם לתקשר ולייצר קשר , מקל על חרדה חברתית, מנטרל הפרעות סביבתיות.
  • מפחית מגע עם סביבות בתי חולים ולכן מקל על תפיסות סטראוטיפיות ומונע המצאות בסביבה מסכנת של קופות חולים/בתי חולים.

אתגרים בשימוש במענים מקוונים:

  • נמצא שמענה מקוון דורש הערכות שונה מטיפול פרונטלי – 
  • חוזה טיפולי – תאום ציפיות מחודש לגבי המקום של הטיפול המקוון. היו מקרים בהם מטופלים לא רצו לחזור לטיפול פרונטלי – חשוב להסדיר את זה בחוזה מסודר בתחילת הטיפול המקוון.
  • הדרכה לשימוש בטכנולוגיה – בכדי להתגבר על קשיים טכנולוגיים שיכולים להפריע למהלך המפגש.
  • בדיקת המכשירים מראש להפחתת תקלות
  • תנאים מותאמים – המפגשים המקוונים פורצים את גבולות הפרטיות גם של מטפלים וגם של מטופלים חשוב לשים לב שלשני הצדדים יש פרטיות במהלך המפגש, שבמידה ונדרשת תמיכה או נדרש סיוע יש למי לפנות, אופן ההגעה למפגש – לבוש, ישיבה, התנהגות בזמן מפגש – הימנעות ממגע עצמי התמודדות עם עוררות מינית בזמן המפגש.
  • לא לכולם יש אפשרות לשימוש בטכנולוגיה מבחינת תשתיות וציוד קצה ויכולת טכנולוגית
  • ישנם מטפלים שיש להם תחושה של ערעור גבולות וחדירה לפרטיות – נכנסו להם לתוך הבית
  • מענה מקוון לא מתאים לכולם למשל להנמכה קוגניטיבית גדולה, ילדים צעירים וקושי טכנולוגי ואז נדרש תיווך של אדם מבוגר שנמצא בבית האדם ולא תמיד זה מתאפשר.
  • היו מטופלים שהמפגש המקוון ייצר בהם עוררות מינית
  • אנשים מתנתקים כשקשה להם ונעלמים

נקודות לעתיד, מסקנות ומחשבות:

  • יש הרבה כלים שלא מספיק מונגשים ומתאימים לתפקודים הנמוכים.
  • פרוטוקול לבניית טיפול כולל התאמת הטכנולוגיה – כיום אין פרוטוקולים ספציפיים לסוגי מוגבלויות ולתפקודים שונים אלא פרוטוקול כללי שלא מתאים כל מטופל.
  • התנועה בין מענה פרונטלי למענה מקוון, יוצרת הרבה שיבושים בתהליך הטיפול ומייצרת רגרסיות במעברים.
  • נדרשת הדרכה של צוותים לשימוש בטכנולוגיה כולל שמירה על הגבולות מה קורה כשאדם זקוק לסיוע ונפגעת הפרטיות של המטפל. עלו הרבה סוגיות העוסקות בפרטיות של המטפלים.
  • עלייה בשימוש ברשתות – הדרכות מובנות לאוכלוסיות מיוחדות בנושא השימוש ברשתות באופן מושכל ומוגן. בתקופה הזו יש שימוש רב יותר ברשתות ויותר פגיעות. צורך בהדרכות ובסדנאות להורים לצוותים ולמטופלים עצמם, הם מנוצלים בקלות יש הרבה יותר מצבים סיכונים ברשת.
  • קשב וריכוז – אנשים עם קשיי קשב וריכוז מומלץ לפצל את המפגשים איתם לזמנים קצרים יותר.
  • עבור תפקודים נמוכים מומלץ להשתמש בדיבור חזרתי, שימוש בכלים מהמפגשים הפרונטליים, תמונות טיפוליות, כלים קונקרטיים כמו תמונות, להפוך את המפגשים לחווייתיים וקונקרטיים, שימוש בלוח תקשורת בזמן אמת – מסורבל אבל אפשרי.
  • ועדיין יש מקרים שנדרש בהם קשר פרונטלי כגון טיפול באלימות ויתקיים מפגש פיזי 
פוסטים אחרונים:
פוסט 2: רשמים מוובינר בנושא טיפול מקוון אדם

פוסט 2: רשמים מוובינר בנושא טיפול מקוון אדם

רשמים מוובינר בנושא "טיפול מקוון אדם"  משרד הרווחה קיים וובינר "טיפול מקוון אדם" . היה וובינר מלמד ומעשיר ששם את הניסיון וידע שצברנו גם במרכז
פוסט 1: מיומנויות חברתיות בזום?!?

פוסט 1: מיומנויות חברתיות בזום?!?

אנחנו חיים בתקופה מורכבת של חוסר וודאות ושינויים תכופים, אלה בדיוק הגורמים שמקשים על התפקוד היומיומי של צעירים על הרצף מגבירים חרדה ומקטינים את יכולת